O ZAPOVESTIMA I PADU Povodom izložbe Kristine Pirković u Galeriji ULUS

O ZAPOVESTIMA I PADU Povodom izložbe Kristine Pirković u Galeriji ULUS

0
Konzilijum za Anderlea (2018, komb. tehnika na papiru, 50x35cm), Kristina Pirković
Foto: Promo
Konzilijum za Anderlea (2018, komb. tehnika na papiru, 50x35cm), Kristina Pirković

Slikarka Kristina Pirković je verna osnovnom slikarskom postulatu - potpunoj posvećenosti onome u šta veruje - a prenosi posmatraču. Iako njena umetnost počiva na čovečnosti i realnom, ona je zapravo putovanje u onostrano, lišeno svake potrebe prikazivanja iluzije i lepote, traganje za duhovnim koje se ogleda kroz precizne, uglavnom monohromatske crteže. Ali, oni nisu samo krokiji, već autonomna likovna dela i, u poslednjem ciklusu “O zapovestima i padu” - uljane slike, smirenog kolorita.

Stari zavet Biblije uvek je bio značajna inspiracija za autore iz različitih polja stvaralaštva, a strepnja kako likovno interpretirati Deset Božjih zapovesti - jednu od okosnica hrišćanskog učenja i hrišćanske religije, koje kriju opšteljudski principi važni za ljude svih vremena - čini poslednji ciklus ove mlade umetnice. To nisu direktni citati, već nova čitanja, nove interpretacije Starog zaveta, apokaliptične vizije božanskog zakona “Dekaloga”, koji kao zakon prirode ima vezivnu snagu, u jednakoj meri, čak i za one koji ne prihvataju Otkrivenja: ne ubij, ne čini preljubu, ne kradi, ne svedoči lažno na bližnjega, poštuj svoju majku i oca…

Mramor u vrtu (2018, komb. tehnika na platnu, 150x200cm), Kristina Pirković
Foto: Promo
Mramor u vrtu (2018, komb. tehnika na platnu, 150x200cm), Kristina Pirković

U pitanju su naoko statična i svedena likovna dela, zagasitih boja - gde je vreme stalo, a vladaju umbra i siva, u teskobi koja nas pritiska, s naizgled jednostavnom ikonografijom. U tim pročišćenim kompozicijama prikazana je težnja ka individualnoj fizionomiji protagonista. U prvom planu su ljudi apostrofiranih ekstremiteta: oni su i osuđeni i sudije, prognani i poželjni, pate i nadaju se, pravda je slepa, a vernost prisutna. Ovaj dualizam ogleda se i kroz bestijarijum crnih bića koja mogu da budu i psi - nekad pitomi, nekad nakostrešeno vrebaju iz prikrajka, a njihova pojava je podsećanje na snoviđenja. Ove redukovane, neorenesansne scene u drugom planu prati - ogoljeni pejsaž, koji doprinosi nelagodnoj i melanholičnoj atmosferi ambijenta.

Majka II - Prilog za evropsku istoriju (2018, komb. tehnika na platnu, 110x90cm), Kristina Pirković
Foto: Promo
Majka II - Prilog za evropsku istoriju (2018, komb. tehnika na platnu, 110x90cm), Kristina Pirković

Drugi, ne manje bitan momenat ove izložbe je prožimanje umetnosti, odnosno slikarstva, poezije i filma. Naime, Kristina Pirković je u nekoliko likovnih dela uspostavila sopstveni slikarski dijalog s poezijom Brane Petrovića, Miloša Crnjanskog i Čezara Pavezea. “Doći će smrt i imaće tvoje oči“, kaže Paveze, a Kristina, u istoimenom naslovu jednog dela, uvodi nas u apokaliptičnu kompoziciju mirnog kolorita sa akcentovanom crvenom... gde je objedinjeno savremeno i renesansno, kroz prigušeni krik ljudi naglašenih očiju. Patnja koju nosi “Dekalog“ (kao i istoimena serija od deset epizoda poljskog autora Kšištofa Kješlovskog), preneta u moderan likovni jezik, kroz metavremenske prikaze ljudskih slabosti i grehova... okosnica je najnovijih radova Kristine Pirković.

Le Fidèle 2- u čast Safetu Zecu (2018, komb. tehnika na papiru, 150x100cm), Kristina Pirković
Foto: Promo
Le Fidèle 2- u čast Safetu Zecu (2018, komb. tehnika na papiru, 150x100cm), Kristina Pirković

I prethodni ciklusi mlade umetnice, koji su specifična reminiscencija na majstore kvatročenta, bave se sličnim pitanjima i nedoumicama. Antipodi, stalno prisutni u stvaralaštvu Kristine Pirković - melanholija i uzbuđenje, nenametljivost i brutalnost - fascinantan su i uznemirujući mikrokosmos ove umetnice. Ta svojevrsna poezija strepnje može da se čita kroz samo jednu misao - Kristinino slikarstvo je unutrašnji prostor sveta.

Biografija autorke

Kristina Pirković rođena je 1991. godine. Diplomirala je 2014. godine na Filološko-umetničkom fakultetu u Kragujevcu, na Odseku za primenjenu i likovnu umetnost, smer zidno slikarstvo, u klasi redovnog profesora Željka Đurovića. Master studije završila 2015. godine na istoimenom fakultetu, smer zidno slikarstvo, pod mentorstvom profesora Željka Đurovića i komentorstvom docenta Jelene Šalinić Terzić. Član ULUS-a od 2018. godine. Učestvovala na deset samostalnih i više kolektivnih izložbi.

Izložba "O zapovestima i padu" u Galeriji ULUS može se pogledati od večeras do 5. marta.

Konzilijum za Anderlea (2018, komb. tehnika na papiru, 50x35cm), Kristina Pirković
Konzilijum za Anderlea (2018, komb. tehnika na papiru, 50x35cm), Kristina Pirković (Foto: Promo)
Mramor u vrtu (2018, komb. tehnika na platnu, 150x200cm), Kristina Pirković
Mramor u vrtu (2018, komb. tehnika na platnu, 150x200cm), Kristina Pirković (Foto: Promo)
Majka II - Prilog za evropsku istoriju (2018, komb. tehnika na platnu, 110x90cm), Kristina Pirković
Majka II - Prilog za evropsku istoriju (2018, komb. tehnika na platnu, 110x90cm), Kristina Pirković (Foto: Promo)
Le Fidèle 2- u čast Safetu Zecu (2018, komb. tehnika na papiru, 150x100cm), Kristina Pirković
Le Fidèle 2- u čast Safetu Zecu (2018, komb. tehnika na papiru, 150x100cm), Kristina Pirković (Foto: Promo)
Izdvajamo za vas
  • Info najnovije

  • Sportal