Mađarska policija primenjuje sistem prestrojavanja vozila u više traka
Novi EES sistem automatski beleži trajanje boravka, do 90 dana
Na graničnim prelazima sa Mađarskom od kada je odnedavno uveden EES (Entry/Exit System), gužve su nezaobilazne, čeka se i po osam sati i više, a tek se očekuju za božićne i novogodišnje praznike. Kako bi smanjila gužve, mađarska policija prestrojava vozila u kolone, a evo na koji način funkcioniše čitav način prelaska preko mađarske granice.
Na svim prelazima prema Mađarskoj, novi EES sistem primenjuje se oko mesec dana. Duža čekanja su neizbežna, u šta se ovog vikenda uverila jedna Beograđanka koja je na graničnom prelazu Horgoš-Reske na ulazu u Mađarsku čekali čitavih osam sati (doduše putovala je autobusom).
Prestrojavanje vozila
Međutim, da bi skratila proceduru, mađarska policija prestrojava vozila u kolone, u zavisnosti od toga čiji pasoš putnici imaju i ovo se u najvećoj meri odnosi na autobuse.
Takođe, iz policije Mađarske ističu da se na označenim trakama, ili kada se radi o autobusima, skeniranje radi u autobusu.
Nova tura ogromnih gužvi na granicama od ovog datuma: Novi test za živce Srba
Skeniranje u autobusu
"Kolege te podatke snime ranije, tako da se putnik kada stigne do kabine za pregled pasoša ne zadržava dodatno", objašnjava Levente Bauko iz mađarske policije.
Ipak, ove prakse mogu da odstupaju. Konkretno na graničnom prelazu Horgoš proteklog vikenda bila je otvorena samo jedna traka za autobuse, uprkos koloni autobusa od njih dvadesetak, dok skeniranja u autobusu nije bilo, već su putnici izlazili iz vozila u policijske kućice kako bi obavili proces registracije i verifikacije EES sistema.
Kako je stanje na granici sa Hrvatskom
Iz Hrvatske granične policije tvrde da uvođenje novog sistema nije donelo prevelike promene na prelazima.
Kako bi se minimalizovalo vreme čekanja i osigurao protok saobraćaja, granična policija primenjuje niz mera:
- određivanje i jasno označavanje traka namenjenih za registraciju u EES-u
- upotreba mobilnih uređaja
- i prilagođavanje okolnostima.
"To omogućava da se postupci granične kontrole i registracije putnika provode efikasnije", navode iz Vukovarsko-sremske PU.
Od pada sistema do problema sa očitavanjem
Prvi test za novi sistem bio je Dan primirja jer su praznik mnogi iskoristili za putovanje. Autobusi su čekali na Horgošu do 12 sati, a na Batrovcima do šest sati, kažu u Juti. Dolazilo je i do pada sistema.
"Situacija sa ljudima koji su u invalidskim kolicima, sa posebnim potrebama koji nisu uspevali da obave slikanje, kamera ne može da se spusti dovoljno nisko da bi uhvatila lik, zatim imali smo probleme sa ljudima koji imaju neku vrstu bolesti kao što je artroza, gde su ukočeni prsti jedne ruke pa ne može da se ostavi otisak", navodi Aleksandar Seničić iz Jute.
EES sistem beleži trajanje boravka
Novi sistem automatski beleži trajanje boravka, koje ne sme biti duže od 90 dana, u toku šest meseci. Posebno su u problemu vozači kamiona, koji traže da se izuzmu iz tog sistema.
"Problem je u tome što su šengenske zemlje došle na naše granice. Ako vaš vozač utovari vozilo u Novom Sadu ili Vojvodini, on je tog istog dana već u šengenskom prostoru i to mu se već broji jedan dan od ovih devedeset na koji ima prava. Vozači su u panici, njih 10-15.000 ne znaju šta će da rade kad ne mogu da voze. Poslodavci moraju da nađu novog vozača koji će da ih zameni, a nema ih. Sigurno će prevoz da poskupi 50 posto", tvrdi Dušan Nikolić iz Grupacije za prevoz robe u drumskom saobraćaju PKS.
Novi sistem, između ostalog, uvodi se da bi se sprečio ulazak ilegalnih migranata, traženje azila rad na crno i trgovina ljudima.
Prva iskustva vozača autobusa iz Srbije sa novim sistemom ulaska u EU čitajte na ovom linku.
Na ovom linku pogledajte kako izgleda procedura na granici korak po korak.
Vodič za EES sistem: Sve što treba da znate o novom načinu ulaska u zemlje Šengena. Na ovom linku pročitajte kako će Srbi da ulaze u zemlje EU od 12. oktobra.
(Blic/RTS)