Samo JEDNA ČAŠA DNEVNO ovog uobičajenog napitka može da smanji rizik od raka debelog creva, tvrde ONKOLOZI
- Jedna čaša mleka dnevno može smanjiti rizik od raka debelog creva za 17 procenata, prema studiji Univerziteta Oksford i Cancer Research UK.
- Rak debelog creva je jedan od najčešćih malignih oboljenja, a zdraviji način života može sprečiti čak 54% slučajeva.
Jedna čaša mleka dnevno mogla bi znatbo da smanji rizik od raka debelog creva, pokazala je studija Univerziteta Oksford i Cancer Research UK. Naučnici su otkrili da dodavanje jedne čaše mleka dnevno u ishranu može smanjiti rizik od raka za 17 procenata.
Rak debelog creva je jedan od najčešćih oblika malignih bolesti u svim razvijenim zemljama, sa zabrinjavajućim trendom rasta učestalosti. U Hrvatskoj je četvrti najčešći uzrok smrti, a broj obolelih i dalje raste i kod nas. Prema istraživanju Cancer Research UK, 54 procenta svih karcinoma debelog creva moglo bi se sprečiti zdravijim načinom života. Pušenje, nedostatak fizičke aktivnosti, alkohol, konzumiranje prerađenog mesa i loša ishrana značajni su faktori u razvoju raka debelog creva.
Mnogi ne znaju da je ovaj običan" napitak tako efiksan i zdrav
"Kao onkolog, savetujem svoje pacijente o tome kako ishrana i način života mogu uticati na zdravlje, uključujući rizik od razvoja raka. Ali ovo istraživanje, jedno od najvećih o ishrani i bolestima do sada, bacilo je novo svetlo na to kako jednostavne i jeftine promene u ishrani mogu pomoći svima da smanje rizik od raka. Na primer, osim što pijete dodatnu čašu mleka dnevno, smanjenje konzumacije alkohola i crvenog i prerađenog mesa takođe bi moglo pomoći u zaštiti od raka. Studija je otkrila da pijenje dodatnih 20 g alkohola dnevno, što odgovara velikoj čaši vina, povećava rizik od raka creva za 15 procenata. Konzumiranje više od 30 g crvenog i prerađenog mesa dnevno povezano je sa 8-procentnim povećanjem rizika od raka creva", komentarisao je rezultate studije Džastin Stebing, profesor biomedicinskih nauka na Univerzitetu Anglia Ruskin.
Mleko deluje na više načina
Studija je otkrila da su ljudi koji su pili dodatnih 244 g mleka dnevno, otprilike jednu veliku čašu, imali 17 procenata manji rizik od razvoja raka creva. Smanjenje se odnosilo na punomasno, polumasno i obrano mleko.
"Naučnici su otkrili da je zaštitni efekat konzumacije mleka nezavisan od drugih prehrambenih faktora i životnih navika. To sugeriše da koristi mleka u smanjenju rizika od raka creva nisu zato što mleko zamenjuje nezdrave prehrambene izbore ili se konzumira kao deo generalno zdravijeg načina života ", rekao je profesor Stebing.
Autori su naveli da postoji niz razloga zašto mleko smanjuje rizik od raka. Bogato je kalcijumom, koji je povezan sa smanjenim rizikom od raka creva. Kalcijum može pomoći u zaštiti od raka vezivanjem za potencijalno štetne supstance u crevima i podsticanjem smrti abnormalnih ćelija.
"Mnogi mlečni proizvodi obogaćeni su vitaminom D, za koji je dokazano da ima antikancerogena svojstva i može pomoći u regulaciji rasta i deobe ćelija. Takođe, laktoza u mleku može podstaći rast korisnih crevnih bakterija koje proizvode butirat, kratkolančanu masnu kiselinu sa protivupalnim i antikancerogenim efektima. Na kraju, mleko sadrži konjugovanu linolnu kiselinu, masnu kiselinu koja se nalazi u mesu i mlečnim proizvodima i koja bi, prema laboratorijskoj studiji iz 2021. godine, takođe mogla imati antikancerogena svojstva", dodao je Stebing i zaključio:
"Otkriće da relativno umereno povećanje dnevne konzumacije mleka može dovesti do značajnog smanjenja rizika od raka creva posebno je ohrabrujuće. To sugeriše da male, ostvarive promene u ishrani mogu imati značajan uticaj na zdravlje. Dok nastavljamo da otkrivamo složene odnose između ishrane i bolesti, studije poput ove pružaju dragocene uvide koji mogu informisati i podstaći pojedinačne zdravstvene izbore i šire strategije javnog zdravlja. Potencijal da jednostavna promena u ishrani ima tako značajan uticaj na rizik od raka naglašava važnost kontinuiranog istraživanja u ovoj oblasti i ističe moć ishrane u oblikovanju našeg zdravlja".
Saznajte sve o najvažnijim vestima i događajima, pridružite se našoj Viber i WhatsApp zajednici, prijavite na newsletter, ili čitajte na Google News.