Države članice Evropske unije imaju četiri godine za implementaciju novih pravila
Jedna od inovacija uključuje digitalne vozačke dozvole koje će se koristiti putem mobilnih uređaja
Evropski parlament je revidirao pravila o vozačkim dozvolama, a jedna od ključnih novina je mogućnost da sedamnaestogodišnjaci dobiju vozačku dozvolu. Međutim, postojaće važno ograničenje - dok ne dostignu punoletstvo, moći će da voze samo u pratnji iskusnog vozača. Pored toga, uvode se stroža pravila i sankcije za sve neiskusne vozače zbog vožnje pod dejstvom alkohola i nevezivanja sigurnosnih pojaseva.
Države članice će imati četiri godine da primene nova pravila.
Podeljena mišljenja struke i kandidata
Ova objava je izazvala pomešane reakcije. Instruktor vožnje Miša Đivić iz Hrvatske je zabrinut zbog pitanja zrelosti.
- Ogromna je razlika između deteta od 17 godina i deteta od 18 godina, to su već mladi ljudi. Sa 18 godina je veća odgovornost, a sam proces polaganja vozačkog ispita i na kraju krajeva, sama vožnja je nešto što zaista zahteva malo više odgovornosti - smatra Đivić.
S druge strane, učenik auto-škole Bojan Vujić ne vidi problem sa godinama.
- Stres je dobar ako znate kako da ga dobro koristite, tako da što pre ljudi nauče, to bolje. Mislim da u Americi možete da vozite sa 16 godina, tako da mislim da je to u redu, razlika između 17 i 18 godina nije prevelika - rekao je Vujić.
Ko je iskusni vozač pratnje?
Stručnjake posebno zabrinjava nejasnoća pravila u vezi sa tim ko može biti pratilac vozača od 17 godina.
- Postoji jedan problem, nije jasno precizirano da su to roditelji, mi bismo to pozdravili i rekli odlično, roditelji će sesti sa svojom decom u svoj automobil i to će dati dodatni trenutak poboljšanja. Nažalost, nije određeno ko je ta osoba, određeno je da ta osoba mora imati određeno iskustvo, mora proći određeno obrazovanje - komentarisao je za HRT Sinan Alispahić, pomoćnik generalnog sekretara HAK-a.
Niže starosne granice takođe za profesionalce
Nova pravila takođe spuštaju starosnu granicu za vozače kamiona i autobusa (kategorije C i D).
- U Evropi postoji manjak profesionalnih vozača i verovatno je zbog toga došlo do smanjenja - rekao je saobraćajni stručnjak Damir Novak.
Stiže i digitalna vozačka dozvola
Jedna od promena koja će sigurno obradovati sve vozače jeste uvođenje digitalne vozačke dozvole. U roku od četiri godine moći ćemo da imamo vozačku dozvolu na mobilnim telefonima, što će je znatno olakšati za korišćenje i proveru.
(Indeks)