Biznis Tech
Za kraj godine još jedan korak ka obrazovanju budućnosti: Vrbas dobija Mejkers lab

Za kraj godine još jedan korak ka obrazovanju budućnosti: Vrbas dobija Mejkers lab (FOTO)

Mejkers lab omogućava učenicima povezivanje teorije sa praksom

Grupa za obrazovanje, uz nacionalne partnere, unapređuje mrežu učionica budućnosti

Slušaj vest
0:00/ 0:00

Kraj godine se bliži, a Grupa za obrazovanje nastavlja da širi mrežu učionica budućnosti širom Srbije. Ovog puta svoj prvi Mejkers lab dobija Vrbas. U Srednjoj stručnoj školi „4. juli“, 26. novembra, otvoren je 40. Mejkers lab u Srbiji, prostor namenjen povezivanju teorije sa realnim izazovima i razvoju kreativnosti i inovativnosti.

. Foto: V.Veličkovć / Ustupljene fotografije
.

Otvaranjem ovog prostora škola ulazi u novo poglavlje svog višedecenijskog razvoja, u kom se njena snažna tradicija stručnog obrazovanja dodatno osnažuje savremenim pristupima učenju.

Mejkers lab će učenicima omogućiti da eksperimentišu, razvijaju ideje, testiraju znanja i kroz konkretne projekte sagledaju primenu onoga što uče u učionici iz oblasti mašinstva, grafičkog dizajna i hemije, prehrambene tehnologije i saobraćaja. Da škola već neguje kreativno-inovativni pristup, potvrđuju radovi učenika predstavljeni na otvaranju, a nastali kroz različite programe i sekcije: edukativni časopis i puzle, STEM sadržaji, projekat „Zanimljiva hemija“ i prve aktivnosti vezane za 3D tehnologije.

Put od zanatske škole do centra savremenog učenja

Srednja stručna škola „4. juli“ u Vrbasu osnovana je 1945. godine i tokom decenija je prošla kroz brojne transformacije, ostajući dosledna svojoj misiji: obrazovanju kvalitetnih kadrova u oblastima prehrambene, hemijske, mašinske i saobraćajne struke. Danas školu pohađa 627 učenika raspoređenih u 32 odeljenja, među kojima su i učenici sa smetnjama u razvoju, kao i đaci koji nastavu prate po individualizovanim obrazovnim planovima, što školu čini primerom inkluzivnog obrazovanja u praksi.

Pored snažne obrazovne uloge, škola se ističe i bogatim opsegom aktivnosti i rezultata – od brojnih nagrada u oblasti obrazovanja i nauke, preko učešća u evropskim projektima koji promovišu demokratske vrednosti i kvalitet obrazovanja, do sportskih uspeha, među kojima se izdvajaju dvostruke titule državnog prvaka u rukometu. Istovremeno, škola neguje i humanitarni duh, saradnju sa lokalnom zajednicom i razvoj društvene odgovornosti kod učenika.

U tom kontekstu, Mejkers lab predstavlja prirodan nastavak razvojnog puta škole. Prostor će doprineti realizaciji brojnih planiranih projekata – od učeničkih kompanija i mentorskog rada, preko školske televizije i časopisa, do interdisciplinarnih projekata koji povezuju matematiku, fiziku, dizajn, tehnologiju i društvene teme. Poseban fokus biće na razvoju digitalnih kompetencija, karijernom vođenju, radu sa osetljivim grupama, kao i na projektima koji podstiču kritičko mišljenje, kreativnost timski rad.

.
Foto: V.Veličkovć / Ustupljene fotografije
.

Novo središte znanja i stvaranja u Vrbasu

Uvođenjem Mejkers laba, škola dobija prostor koji će služiti kao savremeni centar znanja i ideja, u kojem će učenici moći da istražuju, prave prototipe, povezuju nastavne sadržaje sa realnim problemima i razvijaju rešenja od značaja za lokalnu zajednicu. Očekuje se da će lab dodatno osnažiti postojeće inicijative škole u oblasti projektne i integrativne nastave, ali i otvoriti vrata novim oblicima saradnje sa privredom, institucijama i organizacijama.

Otvaranju Mejkers laba prisustvovali su predstavnici škole i Grupe za obrazovanje, a ispred Dostignuća mladih u Srbiji okupljene je pozdravio Nemanja Glavinić i predstavnica Inicijative „Digitalna Srbija“ Tijana Stefanović, kao i nastavnici, učenici, gosti i predstavnici medija. Među prisutnima su bili i učenici koji su već aktivno uključeni u rad na projektima u okviru nove učionice, kao i partneri koji će nastaviti da pružaju podršku njenom daljem razvoju.

Prvi Mejkers Lab u Vrbasu, a 40. u Srbiji, potvrđuje posvećenost Grupe za obrazovanje stvaranju prostora u kojima mladi mogu da uče kroz iskustvo, primenu i kreativnost, dok Srednja stručna škola „4. juli“ dodatno osnažuje svoju ulogu obrazovne institucije koja ne prati samo potrebe sadašnjosti, već aktivno oblikuje znanje i veštine za budućnost.

Mejkers lab kao iskorak u unapređenju praktične nastave

Anica Gračanin, direktorka škole, istakla je da je osnivanje Mejkers laba važan iskorak ka unapređenju kvaliteta nastave i razvoju praktičnih veština učenika:

„Veliko hvala svim kompanijama i asocijacijama uključenim u inicijativu Mejkers labova što su prepoznale potrebu da podrže škole širom Srbije i donirale značajna sredstva za opremanje ovog prostora. Postojanje ovakvog kabineta sigurno će unaprediti praktičnu nastavu, koja je od izuzetnog značaja za razvoj svakog učenika, posebno u srednjim stručnim školama kakva je naša, jer omogućava povezivanje teorijskog znanja sa konkretnom primenom i razvojem veština važnih za buduće profesionalno angažovanje.

U školi postoje četiri područja rada sa devet obrazovnih profila i svaki od njih pronaći će način da iskoristi potencijal Mejkers laba kroz praktične radove iz svojih predmeta, a poseban doprinos očekuje se u okviru obrazovnog profila tehničar za digitalnu grafiku i internet oblikovanje, gde će teorijska

Nastavnici o Mejkersu: Prostor za projekte, kreativnost i razvoj veština

Goran Keleman, nastavnik mašinske grupe predmeta, istakao je značaj otvaranja Mejkers laba za razvoj učenika i savremenu nastavu: „Na dan kada obeležavamo 80 godina postojanja naše škole, čast mi je da se zahvalim Grupi za obrazovanje na otvaranju ove učionice realizovane kroz koncept Mejkers laba. Ovaj prostor školi mnogo znači jer će učenici i nastavnici, koristeći doniranu opremu, moći da realizuju projekte, razvijaju nove ideje i podstiču kreativnost. U vremenu digitalnih tehnologija, ovakav prostor omogućava da se znanje pretvori u konkretne proizvode i praktična rešenja, a učenicima pruža priliku da jačaju samopouzdanje, kreativnost i profesionalne veštine koje zahteva savremeno tržište rada.“

„Pored učionice budućnosti dobili smo izuzetno vrednu opremu koja je već značajno unapredila naše nastavne i vannastavne aktivnosti i omogućila realizaciju mnogo zahtevnijih projekata. 3D štampač je već pronašao veliku primenu, a uz CNC2 mašinu, laser, dron, multifunkcionalni foto-štampač i komplet alata, Mejkers lab je postao centar zbivanja u školi u kojem se rađaju nove ideje i gde kreativnost dolazi do punog izražaja. Interesovanje učenika i nastavnika je ogromno, čak i pre zvaničnog otvaranja, a prostor se već intenzivno koristi. Planiramo i osnivanje učeničke kompanije koja će koristiti ovu opremu u svom radu, čime učenici stiču praktične veštine, samopouzdanje i iskustvo važno za njihov budući profesionalni razvoj”, Istakla je Stana Nikolić, nastavnica matematike i koordinatorka Mejkers laba.

Emil Besermenji, bivši učenik i sadašnji zaposleni škole, istakao je da je današnja nastava znatno modernizovana, posebno kroz digitalizaciju i uvođenje računara i projektora, što učenicima olakšava razumevanje i doprinosi njihovom napretku. Dodao je da će novi prostor najviše koristiti oni sa inovativnim idejama, jer omogućava da se projekti sagledaju i razviju u praksi, posebno u oblastima poput urbanizma i saobraćajnog planiranja.

Kada tehnologija inspiriše: praktična primena znanja koja učenicima donosi i učenje i uživanje

Aleksa Nota, učenik četvrtog razreda smera mašinski tehničar za kompjutersko konstruisanje, istakao je da Mejkers lab donosi potpuno nove mogućnosti za praktičan rad: „Naš projekat se zasniva na projektovanju mašinskih delova u programu SolidWorks, a sada, zahvaljujući savremenim mašinama, možemo da vidimo te delove u prirodnoj veličini i u stvarnom obliku. Mejkers lab nam je doneo opremu koju ranije nismo imali, poput 3D štampača i drona, i otvorio nove mogućnosti za učenje, eksperimentisanje i praktičnu primenu znanja.“

Tijana Bača, učenica četvrtog razreda, istakla je da Mejkers lab donosi nov način učenja kroz povezivanje teorije i prakse. Posebno joj se dopada 3D štampač jer omogućava da se rezultati rada odmah vide, dok ovaj prostor, kako navodi, otvara mogućnost za više praktičnih projekata u nastavi.

Luka Vojačić, učenik trećeg razreda kao i Tijana, istakao je da Mejkers donosi potpuno novi način učenja, jer učenicima omogućava da povežu teoriju sa praktičnim radom. Posebno mu je zapao za oko 3D štampač, za koji smatra da će biti jedan od najkorišćenijih alata.

Mejkers lab mrežu razvija Grupa za obrazovanje koju čine Nordeus fondacija, Dostignuća mladih u Srbiji, Centar za promociju nauke i Inicijativa „Digitalna Srbija“, uz podršku nacionalnih partnera Bosch, Ceresit, Epson, IKEA, ROMA Company i Tarkett a do kraja 2025. Srbija će ukupno brojati 42 laba.