Biznis Tech
Marjanović za Blic Biznis objašnjava zašto je agentska AI "kec u rukavu" za razvoj biznisa

"Blic Biznis" u Lisabonu! Novi alati veštačke inteligencije osvajaju domaće tržište: Marjanović objašnjava zašto je agentska AI "kec u rukavu" za razvoj biznisa

Banke i osiguravajuće kompanije suočavaju se sa izazovima nedostatka radne snage, a agentska AI je jedno od rešenja za olakšavanje zaposlenima

Platforma Workforce Hub omogućava razvoj i praćenje AI agenata u skladu sa pravilima organizacije

Slušaj vest
0:00/ 0:00

Za većinu kompanija više nije pitanje da li će koristiti veštačku inteligenciju jer to je postalo neminovno, već se sada promišlja kako da se izvuče najbolje iz te tehnološke tekovine i time unapredi poslovanje. Posao se gomila, pitanje radne snage je kritično, a klijenti žele efikasnu uslugu. Kao posledica javlja se rad pod pritiskom i takozvano pregorevanje (burnout) jer zaposleni često ne mogu da postignu da obave sve zadatke ili im treba mnogo vremena, a vreme je danas dragocen resurs. Jedno od rešenja za ovako velike izazove mogla bi da bude takozvana agentska veštačka inteligencija (agentic AI).

AI Lisabon Foto: Ustupljena fotografija, Nada Matić / Ringier
AI Lisabon

AI agenti su uveliko prisutni u samom vrhu generativne industrije, a od ove godine dostupni su u Srbiji, između ostalog, i kroz platformu Workforce Hub. Ekipa "Blic Biznisa" nedavno je imala priliku da na godišnjoj konferenciji Asseco grupe u Lisabonu čuje nešto više o tome, ali i o pravcima razvoja veštačke inteligencije, njenom uticaju na bankarski sektor i na upravljanje finansijama, ali i o novim AI rešenjima koja čekaju biznis svet u budućnosti. O svim tim temama razgovarali sa Darkom Marjanovićem, direktorom kompanije „Things Solver“ i jednim od osnivača Workforce Hub-a, koji je ove godine bio jedan od izlagača na konferenciji.

Blic preporučuje

Ako krenemo od podatka koji je u izlaganju izneo Marjanović - da će kompanije za osiguranje i banke zbog penzionisanja u budućnosti izgubiti približno 30 odsto zaposlenih - onda je nedostatak radne snage njima preteći problem. Kako je naveo, agentic AI je upravo zato tu - da asistira, ubrza procese i pruži relevantno rešenje.

*Objasnite nam ukratko šta je agentska AI?

- Ako uporedimo agentsku AI (agentic AI) sa generativnom veštačkom inteligencijom i tradicionalnim Al agentima, vidimo da je razlika u iskorišćavanju velikih jezičkih modela - i to ne samo u svrhu generisanja teksta. Recimo, možemo da uzmemo za primer AI agenta za prodaju bankarskih proizvoda. Njegove akcije su da pročita podatke iz kataloga proizvoda sa svim objašnjenjima i druga akcija bi bila, ako je klijent zainteresovan, da pokrene aplikaciju. Ovo bi, na primer, radio čovek kroz interfejs, ali takođe može i naš AI agent. Zapravo, ovim dobijamo mogućnost da agenti pomognu ljudima u nekim obimnim poslovima.

Foto: Nada Matić / Privatna arhiva

*Koliko je agentska AI važna u evoluciji veštačke inteligencije?

- Veoma je značajna jer nam daje fleksibilnost da smanjimo kodiranje i da budemo prilagodljiviji sa radom sa manje strukturiranim jedinicama. Dodatno, ovo je korak koji usklađuje robote sa ljudskim mogućnostima, približava ih i poboljšava njihovu saradnju. Verujem da je ovo početak jedne nove ere veštačke inteligencije gde ćemo imati veću primenu u poslovanju naspram onog što smo imali ranije sa tradicionalnim AI modelima.

*Kako vidite veštačku inteligenciju i ovaj model u bankarstvu, plaćanju, tehnologiji?

- Što se tiče bankarstva, iskustvo je trenutno takvo da su banke najviše zainteresovane za optimizaciju back office poslova, odnosno za pomoć u procesu pripreme dokumentacije, odobravanja kredita, nekih vrsta provera, a to i jeste logično zato što su AI agenti dobri za proveravanje. Na taj način se smanjuje rizik od izlaganja klijenta problemu. To je prva, početna faza za pozitivnu primenu agenta. U suštini se gotovo sve može uraditi upravo pomoću njega - i raspitivanje o proizvodu, sprovođenje celog procesa dobijanja kredita kroz čet sa njim - što je odlično za nove generacije koje više koriste aplikacije od fizičke interakcije sa bankarima. To je deo kojim se takođe mi trenutno bavimo sa našim rešenjem Digital Origination.

Za sve što se tiče plaćanja, mislim da je tehnologija već spremna, samo je pitanje koliko svako od nas veruje da će agent finalizovati ceo proces. Više je stvar poverenja, a na njemu će se raditi u narednim godinama. Ljudi se zasad polako upoznaju sa tim dok ne budu u potpunosti spremni za ovakve inovacije. Mlađim generacijama koje koriste četbotove, njima će biti normalno da obave plaćanje ili da prebace novac pomoću AI agenta, a neki će i dalje razmišljati da li žele da plaćanje izvrši neki virtualni agent ili jednostavno žele da to sami iskontrolišu.

*Sve je na razlici u generacijskim shvatanjima?

Da, upravo je tu ključan momenat - koliko neko veruje u tu tehnologiju. Mislim da će se to uskoro promeniti, i već imamo primer Vize i Gugla koji idu u tom smeru.

Foto: Nada Matić / Privatna arhiva

*Kako agentska AI funkcioniše u kontekstu platforme Workforce Hub o kojoj ste pričali u izlaganju, i koje su prednosti za korisnike?

- Mi smo Workforce Hub napravili igrajući se sa generativnom veštačkom inteligencijom. Kolege su napravile framework koji je mogao da kreira te agente, što se meni mnogo svidelo. Rekao sam da, hajde da napravimo platformu tako da imamo agente, koji imaju skilove, koji imaju mozak, odnosno LLM model, koji imaju akcije. Svaki skil ima akcije, odnosno ono šta može da uradi, ima određeno znanje i ima zaštite. Onda smo sve skicirali i odredili početnu tačku za pravljenje platform. Od naših klijenata smo dobijali povratne informacije, najviše u tom compliance delu. Uopšteno, kroz Workforce Hub možeš da kreiraš agenta, da ga pratiš i obezbediš da bude u skladu sa svim pravilima u okviru jedne organizacije. Više smo se fokusirali na veće, ali ih koriste i manje kompanije.

* Koje su prednosti za korisnike? Zašto, da kažemo tako, implementirati AI agente?

Trudili smo se da platforma bude jednostavna za korišćenje. Ne mora da se poseduje stručno znanje, poznavanje kodiranja i slično. Ako uporedimo sa nekim dosta popularnijim agentskim modelima, na primer, Majkrosoft ima svoje agente, a kod njih je potrebno poznavanje kodiranja i mora da se vodi računa o mnogim propratnim stvarima. Nama je cilj da te dodatne stvari za proces budu već tu, jer je sam način rada jednostavan. Kako je rekao naš kolega Milan, koji je radio na razvoju platforme, svako može da napravi okvir za rad digitalnog agenta, ali hajde da mi platformu i kreiranje agenta stavimo u jedno poslovno okruženje. To nije lako i upravo to hoćemo da olakšamo klijentima.

*Za koje sektore industrije je predviđeno korišćenje i gde se najviše preporučuje?

- Korišćenje je predviđeno za sve industrije. Upotreba se preporučuje u svakoj firmi sa velikom bazom podataka. Prema našem iskustvu, banke i telekomunikacijski sistemi prednjače, zbog njihove prirode i posedovanjem potrebe za inovacijom, a zatim sledi prodaja. To su industrije koje dominiraju. Mi radimo i u domenu zapošljavanja, ljudskih resursa, u sektoru energetike, odnosno nafte i gasa, tako da imamo zaista razne industrije koje primenjuju naša rešenja ili ih potencijalno mogu koristiti.

*Da li će u budućnosti sve više industrija i sektora kod nas koristiti agentsku veštačku inteligenciju?

- Da, gde god da odemo i popričamo sa potencijalnim klijentima svi su ili već čuli ili se desi da kad im ispričamo ideju, uvek iskoči neki problem koji bi se mogao pokriti samom platformom. Mi smo pravili platformu da bude platforma, a ne krajnji proizvod. Čuli ste na panelu da je bitno da naše firme budu blizu klijenta, odnosno lokalne, tako da mi u Srbiji radimo upravo za to, približavamo kompanijama efikasno rešenje.

*Na panelu ste pomenuli, pa bih želela da se osvrnemo na to, da AI agent nije pretnja ili potpuna zamena zaposlenih, već pomoć, asistent ili čak partner. Da li to možda potencijalno može da bude rešenje za nedostatak radne snage u nekim oblastima poslovanja? Recite nam više o tom aspektu.

- Tako je. Smatram da nema razloga za strah jer AI agent može da radi na dva ili tri načina. Prvi način je da bude asistent, odnosno pomoć i podrška koja olakšava zaposlenima obavljanje nekih zadataka. Takođe, može da radi u poluautonomnom režimu, gde čovek mora neku zadatu radnju da odobri, a imamo i potpuno autonomni koji obavlja neke repetitivne zadatke. Dobar primer je primena u bankarskom sektoru oko plaćanja. Strana plaćanja, recimo, mogu da budu komplikovana. Ako se upotrebi agent, onda se fokus usmerava na konkretna rešenja, a ne na suvišne poslove, i tako se ostvaruje povećanje produktivnosti. Nema potrebe da zaposleni ceo dan proverava obimnu dokumentaciju, dok ima pored toga još 50 drugih zaduženja. Na ovaj način se ljudi rasterećuju. AI agent može da se posmatra kao novi kolega koji radi takozvani „dosadni“ deo posla. Zato je ne bi trebalo posmatrati kao zamenu, već kao pomoć.

Foto: Ustupljene fotografije

*Pomenuli ste u izlaganju u Lisabonu da je jedna kompanija vašem AI agentu dodelila ime i tretira ga kao deo kolektiva.

- Da. Oni su ga tako i tretirali i to mi je najbolji primer zasad kako neko uspešno radi sa klijentima pomoću AI agenta.

*Približite nam iskustva vašeg klijenta u korišćenju AI agenta.

- Prva velika promena je ta što su smanjili vreme odgovora sa nekoliko desetina minuta na par sekundi, jer klijenti zahvaljujući agentu sada imaju bolju i lakšu pretragu na samom sajtu. Ako gledamo industriju prodaje ili korisničke servise, često nema dovoljno radne snage i zato su zaposleni često pretrpani poslom. Na primer, u velikoj radnji u šoping centru gde su zaposlene dve osobe, a rasprodaja je i gužva, oni možda ne mogu da vam se posvete onoliko koliko vi želite, ali zato uvek možete pitati agenta za određenu informaciju pre kontakta sa zaposlenima. Naš AI agent ne mora samo da bude na vebu, već može da bude na tabletima, ekranima u radnji ili na telefonu, što značajno unapređuje korisničko iskustvo.

*Koji je sledeći korak u razvoju agentske AI, kakvi su vaši dalji planovi?

- Sledeće što radimo tiče se bezbednosti i kontrole pristupa podacima. To želimo još više da unapredimo jer smatramo da to nikad ne može da bude dovoljno dobro. Drugi bitan cilj je da uvežemo celu platformu sa BPMN engine sistemom. Za one koji ne znaju, to je način na koji se modeluju poslovni procesi. Prosto da bude još lakše biznisu da inkorporira AI agenta u svoje procese. I, naravno, uvek dodajemo nove modele. Trenutno podržavamo OpenAI, Cloud, Gemini i Kven a planiramo dadodamo i ostale modele, tako da klijenti imaju fleksibilnost i da nisu vezani samo za određene provajdere.

*Na panelu ste izneli da je rast u ovoj oblasti, "digital workforce is not tomorrow, it's here now". Objasnite nam šta ste pod tim mislili?

- Prikazao sam u prezentaciji u Lisabonu neke podatke iz Gartner i McKinsey izveštaja koji su javno dostupni. Mi smo proizvod AI agenata lansirali zvanično početkom 2025. i od tada imamo već 8-9 klijenata. Jedan klijent se izdvaja kao izuzetno veliki u volumenu agenata koje je kreirao na platformi. To je ono što je već odrađeno. Imamo pet, šest novih saradnji na kojima trenutno radimo. Pored toga, imamo 20 takozvanih proof of concept modela. Prema tome, vidim da se prepoznaje opipljiva vrednost našeg proizvoda i to ide dosta brzo. Zato sam rekao tu rečenicu - da nije u pitanju nešto što je budućnost, već sada, u ovom trenutku, imamo primere gde stvarno to počinje da daje rezultate. Nemamo sada stotinu klijenata i brojki, ali ide ka tome. Deluje obećavajuće.

*Koji bi bio Vaš savet kompanijama za korišćenje veštačke inteligencije u poslovanju?

- Glavni savet jeste da probaju, ali da razmišljaju da smo i dalje možda u nekom zanosu, da nije to možda previše jednostavno, da treba ozbiljno pristupiti tome, to nije samo Čet Dži-Pi-Ti. Ne, ako pričamo o poslovnom okruženju, trebalo bi ipak dobro da razmisle, da probaju svakako, ali da znaju tačno šta hoće i da se sistemski pripreme.

U redu je istraživati vendore, ali ono što će kompanije morati da promisle jeste kako da agenti budu kontrolisani i usmereni ka jednom mestu i na konkretno pitanje. I to je nešto što mi pokušavamo da rešimo, i to ne moraju nužno da budu svi naši agenti ili sve naša platforma, ali u suštini - glavni savet je centralizovati taj upravljački i kontrolni deo na vreme, da kasnije ne bi bilo problema.